Articles scientifiques

2025

Geoffrion, K. et *Guay, R. (2025). One Step Ahead of the Canadian Immigration System: Bureaucratic Chaos and the Development of Migrant Experts Online. Journal of Comtemporary Ethnography, 1-27.

Leanza, Y., Bernard, G., Demers, V., Brisset, C., Yampolsky, M., Jones-Lavallée, A., Arsenault, S., Giroux, D., Gagnon, R., Gulfi, A., Kühne, N. et Tétreault, S. (2025). Cultural competence, acculturation orientations, and attachment dimensions in future social workers and occupational therapists before entering these professions: A comparative study. International Journal of Intercultural Relations, 105(102113), 1-15. 

Matte-Landry, A., Rouillier, A.-M. et R.-Turgeon, N. (2025). Foundational community factors: A local look at what and how neighborhoods matter for early childhood development in Quebec city, Canada. Wellbeing, Space and Society, 8, 1-5.

Sasseville, M., Ouellet, S., Rhéaume, C., Sahlia, M., Couture, V., Després, P., Paquette, J.-S., Darmon, D., Bergeron, F. et Gagnon, M.-P. (2025). Bias Mitigation in Primary Health Care Artifical Intelligence Models: Scoping Review. Journal of Medical Internet Research, 27(e60269), 1-11.

2024

Allard, E., Coupat, C., Lessard, S., Therrien, N., Godard-Sebillotte, C., Létourneau, D., Nguyen, O., Côté, A., Fortin, G. et al. (2024). Knowledge and practices of youth awareness on death and dying in school settings: a systematic scoping review protocolSystematic reviews, 13(1), 1-17. 

Allard-Bergeron, C. et Lavoie, K. (2024). « Quand j'ai une boule de tristesse au coeur, il faut que ça sorte ». Les stratégies d'adaptation déployées par les enfants endeuillés d'un parent. Revue internationale de l'éducation familiale, 1(53), 23-44.

Ashcroft, R., Mathers, A., Gin, A., Lam, S., Donnelly, C., Brown Belle, J., Kourgiantakis, T. et al. (2024). Pharmacists' role and experiences with delivering mental health care within team-based primary care settings during the COVID-19 pandemic. The International Journal of Pharmacy Practice, 32(2), 156-163.

Baude, A., Drapeau, S., Lachance, V. et Ivers, H. (2024). Trajectoires of Paternal Contact After Parental Separation: A Latent Class Growth Analysis. Journal of Families Issues, 45(2), 502-526.

Bergheul, S., Bationo, N. J.-C., Konan, T. H., Ramdé, J. et Godin, J. (2024). Masculinité et paternité en contexte migratoire: étude des effets de la masculinité sur la construction de l'identité paternelle de nouveaux migrants au Québec de différentes origines culturelles. Enfances Familles Générations, 45

Biland. E., Bouchard, J., Lavoie, K. et Zimmermann, H. (2024). Law, Blood, and Custody: Sexual Minority Mothers and Heteronormativity. Journal of Homosexuality, 1-26. 

Boisvert, S., Boislard, M.-A. et Millette, M. (2024). When 'atypical' is the new typical: a critical analysis of the representation of virginity among neurodivergent men characters in TV series. Feminist Media Studies, 1-17. 

Brodeur, G., Fernet, M., de Pierrepont, C. et Hébert, M. (2024). Factors Associated with Self-Efficacy in Dating Violence Prevention among Teachers and School Counselors in Québec, Canada. American Journal of Sexuality Education, 1-22.

Burns, L.-M. et Boislard, M.-A. (2024). "I'm Better Than This": A Qualitative Analysis of theTurning Points Leading to Exiting Inceldom. Journal of Sex Research, 1-17.

Champagne, É., Chénard, J., Simard, C., Bonanno, M., Bogossian, A., Roberge, V., Olivier-d'Avignon, M., Ummel, D., Fortin, G. et al. (2024). Scoping Review on Transitions in the Context of Pediatric Palliative CareJournal of Palliative Medicine, 27(11), 1431-1568.

Côté, I., Fournier, C., *Aslett, A. et Lavoie, K. (2024). L'accès aux services de fertilité pour femmes lesbiennes, bisexuelles et pansexuelles et personnes queer, trans ou non-binaires : une revue rapide des écrits scientifiquesScience infirmière et pratiques en santé, 7(1), 51-74.

Côté, P.-B., Brisson, A., MacDonald, S.-A., Pariseau-Legault, P., Fontaine, A., Labrecque-Lebeau, L. et al. (2024). Les représentations des hommes en situation d’itinérance dans les politiques sociales : une tension entre une conception hégémonique et pluriellePolitique & Société, 43(1).  

Dion-Pons, R., *Traverso, M. S. et Richard, M.-C. (2024). Représentation des personnes autrices et victimes de violences interpersonnelles dans les balados québécois de crimes réels. Psycause, 14(2), 26-27.

Doll, K., Craig, S., Lee, Y., Kourgiantakis, T., Lee, E., Dicesare, D., Pearson, A. et Vo, T. (2024). Protocol for a scoping review on technology use and sexual and gender minority youth and mental health. PloS one, 19(1).

Drapeau, S., *Larouche, K., Ivers, H., *Dussaut, S. et Baude, A. (2024). Longitudinal Association Between the Quality of the Separated Parents' Relationship and the Frequency of Father-Child Contact: The Mothers' Perspective. Journal of Family Issues.

Drouin, L., Harvey, G., St-Hilaire, A., *Jean, S.-M. et Gagné, M.-H. (2024). Les adolescents en protection de la jeunesse et la pandémie de COVID-19. Psycause, 14(2), 15-17.

Ellington, L., Racine, N. et Mushquash, C. (2024). Indigenous youth wellbeing: Risk and resilience. Child Abuse & Neglect, 148.

Fernandes, V., Niang, A., Vargas Díaz, R. et Goyette, M. (2024). Coming of age in a pandemic era: The interdependence of life spheres trough the lens of social integration of care leavers in Quebec during the COVID-19 pandemicChildren & Society, 38, 1637-1653.

Gargano, V. et Harper, N. J. (2024). Helping factors in outdoors adventure education: An exploration of how they vary across intervention stages of group process during an expeditionJournal of Adventure Education and Outdoor Learning, 24(3), 386-399.

*Gassama, Y. et Fontaine, A. (2024). Récits de vie d'adolescentes en conflit avec la loi à Dakar (Sénégal) : entre défis et ajustements méthodologiques, quelle réflexivité ? Facteurs humains, 1(1), 94-114.

*Guay, S., Pouliot, E., Giroux, P., *Simard, A.-S., *Maltais-Dufour, O. et *Lacelle, C. (2024). La fermeture des établissements scolaires en temps de pandémie : point de vue d’adolescents et d’adolescentes en région éloignée sur les changements perçus dans leur pratique d’activité physiqueRevue hybride de l'éducation, 8(1), 1-22. 

Hardy, M.-S., Fanaki, C., Savoie, C., Wilchesky, M., Gagnon, M.-P., Laberge, M., Couture, V. et al. (2024). Long-term care staffs' experience in facilitating the use of videoconferencing by cognitively impaired long-time care residents during the COVID-19 pandemic: a mixed-methods studyBMC Health Services Research, 24, 1-9. 

Katz, C., Attrash-Najjar, A., Maguire-Jack, K., Varela, N., Priolo-Filho, S.R., Bérubé, A., Chang, O.D. et al. (2024). Experiences and responses of child protection professionals during COVID-19: Lessons learned from professionals around the globeChild Abuse & Neglect.  

Katz, C., Attrash-Najjar, A., Varela, N., Maguire-Jack, K., Chang, O., Fouché, A. et al. (2024). What was missed in child protecting responses during COVID-19? Perceptions of professionals from various countries. Child Abuse & Neglect.  

Katz, C., Cohen, N., Attrash-Najjar, A., Glucklich, T., Jacobson, M., Varela, N. et al. (2024). The remote work of child protection professionals during COVID-19: A scoping review and thematic analysis. Child Abuse & Neglect.  

Katz, C., Jacobson, M., Priolo Filho, S.R., Goldfard, D., Liu, J., Zibetti, M.R., Varela, N. et al. (2024). Examining resilience among child protection professionals during COVID-19: A global comparison across 57 countries. Child Abuse & Neglect.  

Kourgiantakis, T., Craig, S.L., Kirkland, A., Muskat, B. et Sur, D. (2024). Hospital social workers and mental health: Essential roles during the COVID-19 pandemicSocial Work in Mental Health, 22(3), 393-411. 

Kourgiantakis, T., Hamilton, A., Tait, C., Tekirdag Kosar, A. K., Lau, C. K. Y., McNeil, S., Lee, E., Craig, S. et Goldstein, A. L. (2024). Reducing the harms of cannabis use in youth post-legalization: insights from Ontario youth, parens, and service providers. Harm Reduction Journal, 21(193), 1-21.

Kourgiantakis, T., Vicknarajah, R., Logan, J., Edwards, T., Lee, E., Craig, S. et al. (2024). Understanding youth and young adult cannabis use in Canada post-legalization: a scoping review on a public health issueSubstance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 19(30). 

Laplante, S., Labranche, A.-A. et Boislard, M.-A. (2024). "I found these places to be toxic": A mixed methods content analysis of visitors' impressions of incel forums. The Caandian Journal of Human Sexuality, 33(2), 264-276. 

Larouche, K., Drapeau, S., Lachance, V., Ivers, H., Baude, A., Gagné, M.-H. et Dussault, S. (2024). Post-separation parental conflict and father-child physical contact: A bidirectional studyPersonal Relationships.

Larouche, K., Pierce, T., Drapeau, S. et Saint-Jacques, M.-C. (2024). Profiles of Father Involvement Following Parental Separation. Journal of Child and Family Studies, 33(2), 648-662.

Lavoie, K., Côté, I. et Doucet, S. (2024). Pourquoi devrais-je adopter mon propre enfant ? Le recours à l'adoption par consentement spécial pour établir la filiation d'un enfant né d'un enfant né d'une grossesse pour autrui au QuébecEnfances, Familles, Générations, 45, en ligne.

Lee, E., Johnstone, M., Kourgiantakis, T., Hu, R. et Leung, V. (2024). Praxis of cross-cultural social work practice (CCSWP): A critical discourse analysis of graduate student and faculty perspectives on cultural competence and relevant constructQualitative Social Work, 23(3), 458-481.

Lee, E., Kourgiantakis, T. et Hu, R. (2024). Pedagogical approaches for social justice and diversity in Canadian social work education. Social Work Education, 1-22.

Lee, E., Kourgiantakis, T., Logan, J., Hu, R., Wilson, R. et Greenblatt, A. (2024). Centering social justice in undergraduate social work education: a scoping review of pedagogical methods of teaching. Social Work Education, 43(7), 1865-1899.

Lessard, J., Simard, M.-C., Poitras, K., Châteauneuf, D. et Lemardelet, L. (2024). Entente sur mesures volontaires au Québec : portrait des familles et modification des mesures en protection de la jeunesse. Revue de psychoéducation, 53(2), 155-175. 

Lucas, A., Poulin, F. et Boislard, M.-A. (2024). Late sexual transition: achievement of developmental tasks and well-being in emerging adulthood. The Canadian Journal of Human Sexuality, 33(2), 172-186.

Marceau, J., Pouliot, E. et Bergeron-Leclerc, C. (2024). Maternité et haut potentiel : résultats d'une étude qualitative exploratoireLa nouvelle revue - Éducation et société inclusive, 1(98-99), 193-212.

Marin, A., Meudec, M., Couture, V., Rondeau, D., Ferland, P.-M. et Bouffard, C. (2024). La recherche en éthique organisationnelle en santé et services sociaux : l'exemple de la programmation de recherche de ETH-O-SSS - Enjeux et contributions possibles des sciences socialesEthica, 25(1), 85-103. 

Marois, É., *Nadeau, K., Ouellet, A.-G., *Bogza, L.-M. et Pierce, T. (2024). Les stratégies d'adaptation des nouveaux parents en réponse à l'anxiété de leur coparent. Psycause, 13(2), 16-17.

Matte-Landry, A. et Collin-Vézina, D. (2024). Patterns of change in restrictive measures in residential care: Trauma-informed staff training benefits children and youth who need it the Most. Child Abuse & Neglect, 147.

Milot, É., Otis, A.-S., Lavoie, K., Caouette, M. et Beauchamp, J. (2024). Realities of LGBTQ+ people with intellectual disabilities: A narrative review of the literature through the lens of recognition theorySexual and Gender Diversity in Social Services, 36(1), 80-104.  

Milot, É., Otis, A.-S., Lavoie, K., Caouette, M. et *Marthouret, B. (2024). Navigating Unique Intersectional Experiences: LGBTQ+ Community Organisations Addressing Individuals With Intellectual Disabilities' Needs. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 37(6), 1-11.

*Moffet-Bourassa, M. et F.-Dufour, I. (2024). Women’s homelessness and the justice system: A study of desistance and social (re)integration among Canadian women who used or did not use criminal activities to surviveCriminal Justice and Behavior, 1-17. 

Ntanda, G. M., Sia, D., Beogo, I., Baillot, A., Nguemeleu, E. T., Merry, L., Ramdé, J., Kettly Pinchinat, J.-C. et Philibert, L. (2024). Factors Influencing the Acceptance or Rejection of Dietary and Body Norm Systems Favorable to the Prevention and Control of Type 2 Diabetes Among Sub-Saharan Africa Migrants: A Scoping Review. Journal Racial and Ethnic Disparities. 

Parent, S., Radziszewski, S., Gillard, A., Bélanger-Gravel, A., Gagné, M.-H., St-Pierre, E., Vertommen, T. et Woodburn, A. (2024). Development and initial validation of the perceived instrumental effects of violence in sport scale. Frontiers in Sports and Active Living, 6.

Périard-Larivée, D., Godbout, E., Bégin, J.-Y., St-Laurent, D., de Serres-Lafontaine, A. et al. (2024). Pillar Mothers: Perspective on the Adaptation Process of Mothers of Autistic ChildrenJournal of Child and Family Studies.

Piché, G., Villatte, A., Clément, M.-È., Morin, M.-H., Maybery, D., Reupert, A., Richard-Devantoy, S. et Fournier-Marceau, M. (2024). Preditors of family-focused practices among mental health workers in Quebec. Frontiers in Psychiatry, 15. 

Piché, G., Villatte, A., Fournier-Marceau, M., Clément, M.-È., Morin, M.-H., Maybery, D., Reupert, A., Richard-Devantoy, S., Cyr-Villeneuve, C. et Lemieux, A. (2024). Psychometric proprieties of the French Version of the Family-Focused Mental Health Practice Questionnaire (FFMHPQ). European Review of Applied Psychology, 74(3), 1-12.

Robichaud, M.-J., Vargas Díaz R., Leclair-Malette, I.-A., Lalande, C., Bourque, M. et Bourgelas, C. (2024). Analyse du rapport Laurent à la lumière de la perspective des systèmes de MunroIntervention, 158, 47-63.

Sasseville, M., Couture, V., Paquette, J.-S., Ouellet, S., Rhéaume, C., Gagnon, M.-P., Sahlia, M. et Bergeron, F. (2024). Bias Mitigation Helathcare Artificial Intelleigence Models: A Scoping Review. Annals of Family Medicine, 22(suppl.1).

St-Pierre, S., Tardif-Grenier, K., Marks, A. K. et Villatte, A. (2024). Which Coping Strategies Alleviate or Perpetuate Anxiety Symptoms in the Context of Perceived Ethnic Discrimination in Adolescents with an Immigrant Background? The Journal of Early Adolescence.

Vaillancourt, M., Deville-Stoetzel, J.-B., de Montigny, F., Dubeau, D., Gervais, C., Meunier, S., Pierce, T., Ditto, B. et Da Costa, D. (2024). A qualitative study exploring the perinatal experiences of social stress among first- and second- generation immigrant parents in Quebec, CanadaBMC Pregnancy and Childbirth, 24(1). 

*Voyer-Perron, P., Gagné, M.-H., Baron, M., Cortez Ghio, S., Savard, C. et Leblanc, A. (2024). Family Violence Against Children and Parents’ Social Support during the COVID-19 Pandemic: A Cohort Study. Canadian Journal of Family and Youth, 16(3), 188-209. 

2023

Asakura, K., Sewell, K., Rawlings, M., Bay, U. et Kourgiantakis, T. (2023). Marion Bogo, a Visionary, Innovator, and Leader: Reflecting on Her Groundbreaking Work on Simulation-Based Social Work Education. Journal of Social Work Education, 59(3), 602-609.

Ashcroft, R., Donnelly, C., Lam, S., Kourgiantiakis, T., Adamson, K., Verilli, D. et al. (2023). Qualitative examination of collaboration in team-based primary care during the COVID-19 pandemic. BMJ Open, 13(2).

Ashcroft, R., Hussain, A., Lam, S., Kourgiantakis, T., Begun, S., Craig, S. et al. (2023). A Scoping Review to Guide Social Work Policy-Practice for Pandemic Recovery. Research on Social Work

Ashcroft, R., Hussain, A., Lam, S., Kourginatakis, T., Begun, S., Craig, S. et al. (2023). Policy issues arising during COVID-19: A scoping review to guide policy practice. Research on Social Work Practice. 

Ashcroft, R., Mathers, A., Gin, A., Lam, S., Donnelly, C., Belle Brown, J., Kourgiantakis, T. et al. (2023). The Benefits and Challenges of Precepting Pharmacy Students Virtually in Interprofessionnel Primary Care Teams. American Journal of Pharmaceutical Education, 87(7).

Bationo Nabila, J.-C., Ramdé, J. et Larose, S. (2023). Stratégies d'acculturation et engagement paternel en contexte migratoireCanadian Journal of Behavioural Science, 55(4), 292-299.

Baude, A., Henaff, G., Potin, É., *Bourassa, A., Saint-Jacques, M.-C. et Noël, J. (2023). Information and communication technology use among children separated from one or both parents: A scoping review. Family Relations, 72(2), 601-620.

Beogo, I., Ramdé, J., Abdoulaye, A., Gagnon, M.-P., Sia, D. et Nguemeleu Tchouaket, E. (2023). e-Mental Health Program to Prevent Psychosocial Distress Among French-Speaking International Students in a Linguistic-Cultural Minority Context (Ottawa, Alberta, and Quebec): Protocol for the Implementation and Evaluation of Psy-WebJMIR Research Protocol, 12.

Bertrand Robitaille, A., Bourassa, C., Roy, V., Godbout, E. et Lessard, G. (2023). Analyse de l'implantation du programme Caring Dads en contexte québécois et des changements observés chez les participants. Revue de psychoéducation, 52(2), 324-348.

Biland-Curinier, É., Lavoie, K., Zimmeramann, H. et Bouchard, J. (2023). Des parents comme les autres? Les professionnel·les et les intermédiaires du droit face aux parents LGBTQRevue du CREMIS, 14(2), 11-16.

*Bogza, L.-M., Pierce, T., *Bouffard, G., Dubé, L. et *Jean, S.-M. (2023). Vivre avec un coparent anxieux en période de transition à la parentalité. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 22(1), 119-130.

Boislard, M.-A., Petit, M.-P., Boisvert, I., Fallu, J.-S., Paquette, L. et Otis, J. (2023). Profiles of Risk-Taking sexual and Substance Use Behaviors in French-Canadian Emerging Adults: a Latent Class AnalysisJournal of Mental Health and Addiction.

Brochu, R., Lefrançois, J., Matte-Landry, A., Grondin, F. et Bastien, C. (2023). Recension systématique sur l'efficacité des traitements des symptômes post-traumatiques nocturnes chez les victimes d'agression sexuelle. Psychologie canadiennes, 64(1), 40-56.

Broqua, C. et Geoffrion, K. (2023). Diversité de genre. Saisir l'évolutivité des catégories et des normes. Anthropologie & Sociétés, 47(2), 15-40.

Corno, G., Villani, D., de Montigny, F., Pierce, T., Bouchard, S. et Molgora, S. (2023). The role of perceived social support on pregnant women's mental health during the COVID-19 pandemic. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 41(5), 488-502.

Couture, V. et Haidar, H. (2023). Une santé à toute épreuve ? Éthique de l'utilisation de l'intelligence artificielle dans le secteur de la santé. Éthique publique, 25(1).

Couture, V., Roy, M.-C., Dez, E., Laperle, S. et Bélisle-Pipon, J.-C. (2023). Ethical Implications of Artificial Intelligence in Population Health and the Public's Role in Its Governance: Perspectives From a Citizen and Expert Panel. Journal of Medical Internet Research, 25.

de Montigny, F., Verdon, C., Pierce, T., René, C., Landry, I., Corno, G., Murhy, M. et Silverio, S. (2023). Vivre un décès périnatal en contexte de pandémie. Études sur la mort, 159(1), 123-146.

Dion, J., Hamel, C., Prévost, B., Bergeron-Leclerc, C., Pouliot, E., Maltais, D. et al. (2023). Stressed and distressed: how is the COVID-19 pandemic associated with sexual frequency, sexual satisfaction, and relationship satisfaction ? The Journal of Sexual Medicine, 20(2), 152-160.

Drapeau, S., Baude, A., Godbout, É., *Corcoran, L., *Larouche, K., Fortin, M.-C. et Poitras, K. (2023). La participation directe des enfants en médiation familiale : perspectives de médiateurs et médiatrices, de parents et d'enfants. Revue de l'AIFI, 15, 19-41.

Dumollard, M., Lacroix, I., Leclair-Malette, I.-A. et Vargas Díaz, R. (2023). L'autonomisation à l'épreuve du placement en centre de réadaptation. Les expériences carcérales des jeunes placés en protection de la jeunesse. Nouvelles pratiques sociales, 33(2), 181-202.

F.-Dufour, I., *Chouinard-Thivierge, S. et Lussier, P. (2023). Who is coming back to prison? Emerging adulthood and the challenges associated with desistance from crimeInternational Journal of Comparative and Applied Criminal Justice, 1-19.  

Fernandes, V., Niang, A., Vargas Díaz, R. et Goyette, M. (2023). Coming of age in a pandemic era: The interdependance of life spheres through the lens of social integration of care leavers in Quebec during the COVID-19 pandemicChildren & Society.  

Filion, F., Gagné, M.-H., Drapeau, S. et Paradis, H. (2023). Parenting support: The added value of an enhanced program on child behavior. Children and Youth Services Review, 155.

Fortin, G., Derome, E., Bogossian, A. et Delli-Colli, N. (2023). Après la pandémie, qu'est-ce qui caractérise la pratique du travail social en milieu hospitalier au Québec aujourd'hui ? Travail social, 69(2), 1-6.

Fortin, L. et Gagné, M.-H. (2023). Programme Triple P - Pratiques parentales positives - deux à quatre and plus tard : les rôles modérateurs de vivre un événement stressant et d'obtenir des services ultérieurs sur la parentalité. Revue de psychoéducation, 52(2), 299-323.

Gadais, T., Varela Pulido, N., Soto, V., Vinazco, S. et Garzon, M. (2023). How sport changed my life? Description of the perceived effects of the experiences of young Colombians throughout a sport for development and peace program. Frontiers in Sports and Active Living, 5.  

Gagné, M.-H., Brunson, L., Piché, G., Drapeau, S., Paradis, H. et *Terrault, Z. (2023). Effectiveness of the Triple P Program on Parental Stress and Self-efficacy in the Context of a Community Roll-out. Journal of Child and Family Studies, 32(10), 3090-3105.

Gagné, M.-H., Clément, M.-È., Milot, T., Paradis, H. et *Voyer-Perron, P. (2023). Comparative efficacy of the Triple P program on parenting practices and family violence against children. Child Abuse & Neglect, 141.

Gagné, M.-H., Piché, G. Brunson, L., Clément, M.-È., Drapeau, S. et *Jean, S.-M. (2023). Efficacy of the Triple P - Positive Parenting Program on 0-12 year-old Quebec children's behavior. Children and Youth Services Review, 149

Gargano, V. (2023). Que savons-nous de l'intervention en contexte de nature et d'aventure basée sur le surf ? Un examen de la portée. Intervention, 157, 11-28.

Gargano, V., Bradette, I. et Pellerin, J. (2023). Penser la médecin autrement: la nature et l'aventure en adéquation avec la pratique professionnelle. Reflets, 28(1), 122-132.

Geoffrion, K. (2023). 'Do not disturb': patience, social control and good citizenship in the Canadian family reunification processJournal of Ethnic and Migration Studies, 50(14), 3609-3626.

Geoffrion, K., Drouin, M.-P., Fiset, A., Lavoie, K. et Lantagne, C. (2023). La diversité de genre s'invite au Musée de la civilisation de Québec (note de recherche). Anthropologie & Sociétés, 47(2), 195-216.

Geoffrion, K., Yaa Oduro, G. et Prah, M. (2023). 'Ghanaian first': Nationality, Race and the Slippery Side of Belonging for Mixed-Race Ghanaians. Africa Development, 47(4), 131-156.

Gervais, C., Côté, I., Lampron-deSouza, S., Barrette, F., Tourigny, S., Pierce, T. et Lafantaisie, V. (2023). The COVID-19 Pandemic and Quality of Life: Experiences Contributing to and Harming the Well-Being of Canadian Children and Adolescents. International Journal on Child Maltreatment, 6(3), 453-475.

Gervais, C., Côté, I., Pierce, T., Vallée-Ouimet, S. et de Montigny, F. (2023). Family Fonctioning and the Pandemic: How Do Parental Perceived Social Support and Mental Health Contribute to Family Health? The Canadian Journal of Nursing Research, 55(3), 365-376.

Gibeau, R.-M., Maloney, E. A., Béland, S., Lalande, D., Cantinotti, M., Williot, A., Chanquoy, L., Simon, J., Boislard, M.-A. et Cousineau, D. (2023). The Correlates of Statistics Anxiety: Relationships With Spacial Anxiety, Mathematics Anxiety and Gender. Journal of Numerical Cognition, 9(1), 16-43.

Harvey, S., Pouliot, E. et Tardif, S. (2023). Les étudiants en situation de handicap inscrits en éducation spécialisée: ce qu'en disent leurs enseignantes. Revue hybride de l'éducation, 7(2), 175-193.

Harvey, S., Tardif, S. et Pouliot, E. (2023). La mise à l'essai du programme « T'ES prêt ! » au Cégep de Jonquière : ce qu'en pensent les enseignantes en éducation spécialisée. Revue hybride de l'éducation, 7(3), 1-21.

Katz, C., Attrash-Najjar, A., Cohen, N., Glucklich, T., Jacobson, M., Varela, N. et al. (2023). Child protective services and out-of-home Care for Children during COVID-19: A scoping review and thematic analysisChild Abuse & Neglect.  

Katz, C., Glucklich, T., Attrash-Najjar, A., Jacobson, M., Cohen, N., Varela, N. et al. (2023). The global impact of COVID-19 on child protection professionals: A scoping review and thematic analysisChild Abuse & Neglect.  

Kourgiantakis, T., Ashcroft, R., Mohamud, F. Benedict, A., Lee, E., Craig, S., Sewell, K. et al. (2023). Clinical Social Work Practice in Canada: A Critical Examination of Regulation. Research on Social Work Practice, 33(1), 15-28.

Kourgiantakis, T., Lee, E., Tekirdag, Kosar, K., Tait, C., Lau, C., McNeil, S. et al. (2023). Youth cannabis use in Canada: Services providers’ perceptions, practices, and recommendations. Substances Abuse, Treatment, Prevention and Policy, 18(36), 1-18. 

Kourgiantakis, T., Markoulakis, R., Lee, E., Hussain, A., Lau, C., Ashcroft, R., Goldstein, A. et al. (2023). Access to mental health and addiction services for youth and their families in Ontario: perspectives of parents, youth, and service providers. International Journal of Mental Health Systems, 17(1).

Kourgiantakis, T., Sewell, K., Ashcroft, R. et Lee, E. (2023). Canadian social work education in mental health and addictions: understanding perspectives of faculty members. Social Work Education, 42(6), 775-792.

Lacroix, I., Leclair Mallette, I.-A. et Vargas Díaz, R.  (2023). L'engagement des jeunes sortant de placement dans La Défense de leurs droits au sein de regroupements d'anciens placésCriminologie, 56(1), 87-110.

Lachance, V., Baude, A., Drapeau, S., Gagné, M.-H., Ivers, H. et *Dussault, S. (2023). Patrons relationnels coparentaux et père-enfant dans la période entourant la séparation conjugale : Point de vue des mères. Revue québécoise de psychologie, 44(2), 35-56.

Lafortune, D., Girard, M., Dussault, É., Philibert, M., Hébert, M., Boislard, M.-A., Goyette, M. et Godbout, N. (2023). Who seeks sex therapy? Sexual dysfunction prevalence and correlates, and help-seeking among clinical and community samplesPloS, 18(3).

Lamoureux, J. et Boislard, M.-A. (2023). Representations of Virgin Young Adult Men in Internet Macro Memes. Sexuality & Culture, 27(4), 1527-1555.

Larouche, K., Pierce, T., Drapeau, S. et Saint-Jacques, M.-C. (2023). A multidimensional Measure of father involvement following parental separation. Family Relations, 72(5), 3049-3066.

Larouche, K., Pierce, T., Drapeau, S. et Saint-Jacques, M.-C. (2023). Understanding Fathers' Involvement Relative to the Other Parent After Parental Separation. Journal of Divorce & Remarriage, 64(7-8), 254-279.

Lavoie, K. (2023). Les maternités assistées par gestation pour autrui ou par don d'ovules: un modèle compréhensif. Recherches familiales, 20(1), 41-53.

Lavoie, K. et Côté, I. (2023). Tisser une trame relationnelle autour de l'enfant: les affiliations familiales en contexte de gestation pour autrui et de don d'ovules. Dialogue, 239(1), 67-83.

Lavoie, K. et Côté, I. (2023). When Facebook plays matchmaker: Interactions within an online community dedicated to surrogacy and egg donation. Family Relations, 72(2), 515-529.

Lee, E., Jonhstone, M., Kourgiantakis, T., Hu, R. et Leung, V. (2023). Praxis of cross-cultural social work practice (CCSWP): A critical discourse analysis of graduate student and faculty perspectives on cultural competence and relevant constructs. Qualitative Social Work.

Lee, E. et Kourgiantakis, T. (2023). Applying behavioural activation (BA) and simulation-based learning (SBL) approaches to enhance MSW students' competence in suicide risk assessment, prevention, and intervention (SRAPI). Social Work Education, 42(4), 511-530.

Lee, E. et Kourgiantakis, T. (2023). Teaching students to identify and address significant critical moments in cross-cultural social work practice. Social Work Education. 1-12.

Leroux, A. et Boislard, M.-A. (2023). Exploration of Emerging Adult Virgin's Difficulties. Emerging Adulthood, 11(1), 121-132.

Lesage, A., Fortin, G., Ligier, F., Van Hamster, I., Doyon, C., Brouillard, C. et al. (2023). Implementing a Suicide Audit in Montreal: Taking Suicide Review Further to Make Concrete Recommendations for Suicide Prevention. Archives of Suicide Research, 27(1), 29-42.

Maltais, D., Cherblanc, J., Cadell, S., Bergeron-Leclerc, C., Pouliot, E., Fortin, G., Généreux, M., Roy, M. (2023). Factors Associated with Complicated Grief Following a Railway Tragedy. Illness, Crises, and Loss, 31(3), 467-487.

Marceau, J., Pouliot, E. et Bergeron-Leclerc, C. (2024). Maternité et douance : résultats d’une étude qualitative exploratoire. La nouvelle revue - Éducation et société inclusives, 98(1-2), 193-212. 

Marcotte, J., Richard, M.-C., F.-Dufour, I. et Plourde, C. (2023). Les récits de vie des jeunes placés. Vécu traumatique, stratégies pour y faire face et vision d'avenir. Criminologie, 56(1), 163-186.

Martineau, I., Ummel, D. et Fortin, G. (2023). Quelques réflexions éthiques autour du respect de l'autonomie et du consentement, dans le contexte de l'aide médicale à mourir en situation de handicap. Intervention, 156, 85-96.

Martins-Borges, L., *Boeira-Lodetti, M., Hamel-Genest, V., Fortin, M.-E., Robert, G., Arsenault, S. et Langlois, L. (2023). L'adaptation des services à la Clinique santé ses réfugiés de Québec : une réponse aux impacts de la pandémie de COVID-19 chez les personnes réfugiées. Refuge, 39(1), 1-15.

Matte-Landry, A., Grisé Bolduc, M.-È., Tanguay-Garneau, L., Collin-Vézina, D. et Ouellet-Morin, I. (2023). Cognitive Outcomes ofChildren With Complex Trauma: A Systematic Review and Meta-Analyses of Longitudinal Studies. Trauma, Violence & Abuse, 24(4), 2743-2757.

Matte-Landry, A. et Collin-Vézina, D. (2023). Patterns of Change in Restrictive Measures in Residential Care: Trauma-Informed Staff Training Benefits Children and Youth Who Need it the MostChild Abuse & Neglect, 147.  

Millette, M. et Boislard, M.-A. (2023). « Come on, it's not that bad! » : Soutien social et registres d'expertise dans les échanges sur l'inexpérience sexuelle chez les jeunes adultes dans Reddit. Questions de communication, 43, 33-60.

Niang, A., Vargas Díaz, R., Brunelle, N. et Goyette, M. (2023). La participation au processus judiciaire : Une exploration des perceptions des jeunes judiciarisés au QuébecCriminologie, 56(1), 11-36.

Odasso, L. et Geoffrion, K. (2023). Doing family online: (In)formal knowledge circulation, information-seeking practices, and support communities. Family Relations, 72(2), 389-405.

Oduro, G.Y., Geoffrion, K. et Prah, M. (2023). "She is so Pretty, Look at her Hair": Perspectives on the Radicalization of Mixed-Race Persons in Ghana. Africa Development, 48(3), 149-154.

Parent, A.-A., Bertrand-Deschênes, A. et Fontaine, A. (2023). Le passage de bénéficiaire à actant: le rôle des pairs-aidants dans la prévention des décès par surdoses. Écrire le social, 5(1), 95-107.

Pellerin, J. et Gargano, V. (2023). La nature en soutien au rétablissement: retombées et constats d'une intervention de groupe en contexte de nature auprès de jeunes adultes ayant vécu un premier épisode psychotique. Intervention, 157, 101-117.

Piché, G., Villatte, A., Clément, M.-È., Morin, M.-H., Fournier-Marceau, M., Maybery, D., Reupert, A., Richard-Devantoy, S. et Cyr-Villeneuve, C. (2023). Pratiques centrées sur la famille chez les professionnels en santé mentale adulte : un portrait de la situation au QuébecSanté mentale au Québec, 48(2), 121-150.

Poitras, K., Godbout, E., Da Silva Guerreiro, J., Maheux, J. et Carrier, S. (2023). Enjeux liés à l'expertise psychologique et psychosociale: point de vue des juges. Les Cahiers de droits, 64(1), 243-274.

Pouliot, E., Langelier, M.-È. et Maillé, M. (2023). Ensemble: l'intervention familiale en contexte de nature et d'aventure. Intervention, 157, 45-59.

Pouliot, E., Maltais, D., *Lacelle, C., *Simard, A.-S., Bergeron-Leclerc, C., Dion, J. et Cherblanc, J. (2023). Promoting Family-Work Balance: Some Lessons Learned During the Pandemic. Family Focus, 97, 6-7.

Régnier-Loilier, A. et Baude, A. (2023). Résidence des enfants après la séparation au Québec. Diversité des arrangements et facteurs associésPopulations, 78(3), 431-465.

Richard, M.-C., Lavoie, É. et Watters, B. (2023). Validation of the French-Language Version of the Sense of Community Index-2. SAGE Open, 13(2).

*Séguin-Baril, S. et Saint-Jacques, M.-C. (2023). A Scoping Review and a Critical Analysis of the International Adoption Research Field in the Social SciencesAdoption Quarterly, 26(2), 138-185.

Servot, S., St-Amand, A., Rousseau, M., Simard, V. et Touchette, E. (2023). Sleep ecology, objective sleep characteristics and behavior problems in preschoolers referred to child protection services: An exploratory studyChild Abuse & Neglect, 138.

Simard, M.-C., *Chouinard-Thivierge, S. et Tanguay, P. (2023). La réadaptation au coeur de nos préoccupations. Portrait et analyse des besoins d'adolescents hébergés en centre de réadaptation et en foyer de groupe. Criminologie, 56(1), 215-244.

Tavares Baretto, L. et Boislard, M.-A. (2023). The influence of shame in the psychological well-being of asexual people who experienced discrimination: A mediation model. The Canadian Journal of Human Sexuality, 32(2), 164-177.

Touchette, E., Rousseau, M., Simard, V. et St-Amand, A. (2023). Portrait of sleep in preschoolers involved with Child Protective Services and from the communitySleep Medicine, 110, 166-171.

Turcotte, M.-È., Matte-Landry, A., Julien, G. et Hivon, M. (2023). Les approches sensibles aux traumas et la pédiatrie sociale en communauté : une analyse comparative ancrée dans le concept de paradigme scientifique. Travail social, 69(1), 7-23. 

Vargas Díaz, R., Poirier, M.-A. et Lavergne, C. (2023). Éléments sous-jacents structurant le processus décisionnel autour du projet de vie des enfants en protection de la jeunesse: Réflexion sur certains sources d'incohérenceNouvelles pratiques sociales, 33(2), 318-336.

Villatte, A., Piché, G., Habib, R. et Gariépy, J. (2023). Evaluation of a mental-health literacy and self-care website intended for young people who have a parent with a mental illness. Advances in Mental Health, 1-20.

Zeghiche, S., Côté, I. et Lavoie, K. (2023). 'Once you open that Pandora's box, you cannot close it': a qualitative study on family relationships following insemination fraud. Reproductive BioMedicine Online, 47(2).